Malin Ekman:Tung hemläxa för yrvakna medier

Donald Trump har odlat bilder av sig själv som ett offer för en mediekomplott – men kanske bidrog i stället mediernas klickjakt till hans framgång.

Under strecket
Publicerad

Donald Trump talar med pressen.

Foto: John Locher/AP
Annons

Nyhetsmedierna var förvissade om en förestående förlust. Opinionsinstituten spelade dem ett spratt, men det tar inte ifrån medierna hela ansvaret. På Twitter flödar självkritiken. Den amerikanske bloggaren och journalistikprofessorn Jeff Jarvis var inte nådig i sin. Han beskyllde först nyhetsindustrin för cynisk klickjakt, sedan The New York Times för att ha exploaterat Hillary Clintons “mejlskandal” i syfte att skapa balans mellan kandidaterna, därefter journalistiken för att misslyckas med att informera medborgarna och, till sist, sig själv för att inte ha gjort mer för att Clinton skulle vinna.

Trump har varit en medieprodukt i decennier. Det var skvallerpressen som lanserade honom som en sprätt i New Yorks societet, tv-mediet som transformerade honom till dokusåpastjärna och nyhets- och nöjesmedierna som gjorde honom till politiskt klickbete. Se, pajasen blev president!

Annons
Annons
Annons