Annons
X
Annons
X

Tung 9-5:a viktig i Saabs många slag

Saab kämpar nu på flera fronter för överlevnad. Nya 9-5 är viktig men succén inte given.

Det har nu läckt ut bilder på 9-5:an (se sidan 6) och den är en värdig utmanare till de främsta i premiumklassen på många sätt. En räcka saabtypiska detaljer och en genomarbetad inredning är svenska lansar att stöta i brösten på BMW och Audi. Jag har själv kört en prototyp/förseriebil i våras och sett fullskalemodeller och kan skriva under på att det är en bra bil.

Hur långt räcker det då?

Den är stor. Hela fem meter lång och väger enligt obekräftade uppgifter upp mot 2 ton. Detta i en bilvärld som surrar av ordet downsizing.

Annons
X

Jag kommer ihåg en pressträff på Parissalongen förra hösten. Redan då hade det läckt ut att nya 9-5 skulle bli större än den nuvarande. Jag och några andra journalister fick träffa GM:s nuvarande koncernchef Fritz Henderson och jag frågade om han inte tyckte att nya Saab 9-5 blir för stor. Då sa han ”Sett i backspegeln, om vi skulle göra om det så skulle den bli mindre, men jag tror ändå att den blir en framgång.”

Han erkände alltså att om en ny bil hade utvecklats i dag hade den blivit mindre.

Saab 9-5 har under hela utvecklingsprocessen matchats mot Audi A6 och kommer in i ett aggressivt getingbo där en helt ny Audi A6 snart ska presenteras och där BMW:s nya 5-serie lanseras redan i höst. Men Saab är till och med större än dessa och ligger exempelvis närmare Audis lyxbil A8 som mäter 506 centimeter.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det skruvar upp kraven ytterligare.

    Saabs ingenjörer har så gott som varje dag framgångsrikt slagits mot GM i Rüsselsheim om att få högkvalitativa lösningar i 9-5. Det är bra. Men i det här getingboet (stora lyxiga sedaner) betyder varumärket allt. Och frågan är om Saabs varumärke håller. Den nästan ofattbara turbulens som varit det senaste halvåret har inte hjälpt upp ryktet, som redan tidigare var naggat i kanten av att Saabar på senare år allmänt uppfattas som ”uppklädda Oplar”.

    Frågan är också om bilen, som också ser stor ut i verkligheten, lockar Saabs speciella målgrupp som, enligt Saab själva, består av arkitekter och andra moderna intellektuella.

    Svaret kommer när – eller om – bilen börjar säljas. För i skrivande stund är Saab alltjämt utan ny ägare.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X