”Strykjärnsprofessorn”Tuija Lindström förändrade svenskt fotografi

Tuija Lindström, ”Maria with a log”, (ur ”Kvinnorna vid Tjursjön”), 1991.
Tuija Lindström, ”Maria with a log”, (ur ”Kvinnorna vid Tjursjön”), 1991. Foto: Tuija Lindström

I den första solopresentationen efter hennes död påminns vi om Tuija Lindströms betydelse för svensk foto- och konsthistoria. Som den första kvinnliga professorn i fotografi blev hon förebild för en hel generation.

Under strecket
Publicerad
Tuija Lindström, ”The skirt”, 1984.

Tuija Lindström, ”The skirt”, 1984.

Foto: Tuija Lindström
Tuija Lindström, ”Cotswold park”, 1984.

Tuija Lindström, ”Cotswold park”, 1984.

Foto: Tuija Lindström
Tuija Lindström, ”Red iron”, 1991.

Tuija Lindström, ”Red iron”, 1991.

Foto: Tuija Lindström
Annons

”Fotografin har oförskyllt fått rykte om sig att vara den mest realistiska och sålunda enklaste av de avbildande konstarterna.” Susan Sontag skrev det. Tuija Lindström levde efter det. Hennes blick var mer konstnärens än reporterns. Hennes kamera skapade snarare än dokumenterade.

Titeln ”Tuija Lindström – strykjärnsprofessorn” väcker dubbla känslor. Idag är epitetet kanske en hedersbetygelse trots sin ironiska udd. När det myntades var det en grov förolämpning med syfte att skada, såra och förminska.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons