Tufft för svenska hamnar

Sveriges hamnar är en spegel av industrin och konjunkturen. Och med minskad produktion ser läget dystert ut även för hamnarna. Men kryssningsfartyg och stora oljeleveranser lyfter i nedgången.

Under strecket
Publicerad
Även de svenska hamnarna känner av lågkonjunkturen, men mest vad gäller frakt. På bilden Värtahamnen i Frihamnen, Stockholm.

Även de svenska hamnarna känner av lågkonjunkturen, men mest vad gäller frakt. På bilden Värtahamnen i Frihamnen, Stockholm.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX
Annons

Den svenska konjunkturen och industriproduktionen är avgörande för läget hos Sveriges hamnar. Och i dag är bilden hos de tre hamnföretag som SvD Näringsliv har kontaktat entydig. Medan passagerarsidan går bra är det tuffare för frakten. Göteborgs hamn tyngs av fordonsindustrins svårigheter, medan Oxelösunds hamn, som till 60 procent är ­beroende av stålföretaget SSAB, direkt påverkas av en sjunkande aktivitet i stålproduktionen.

– Göteborgs hamn är ju nordens största hamn och speglar den svenska industrin, så vi har kraftigt märkt av nedgången, ­säger Cecilia Carlsson, mediechef vid hamnen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons