Annons
Krönika

Fredric Karén:Tuff kris i den digitala nyhetsfabriken

Hajpen kring nystartade digitala mediebolag är på väg att blåsa över. Riskkapitalisterna har tröttnat i takt med att annonsmarknaden försvinner till Google och Facebook.

Under strecket
Publicerad

Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent.

Foto: Christy Radecic/AP Bild 1 av 2

En alltför positiv syn på hur den digitala annonsmarknadens utveckling har lett till ekonomiska problem för många nystartade mediebolag. Merparten av pengarna har i stället hamnat hos Google och Facebook.

Foto: Matt Rourke/AP Bild 2 av 2

Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent.

Foto: Christy Radecic/AP Bild 1 av 1
Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent.
Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent. Foto: Christy Radecic/AP

För två, tre år sedan var de bolagen på allas läppar. Åtminstone i medieindustrin talade man om dem som moderna, framåtlutade och innovativa. I många delar var det sant. Buzzfeed, Vice, Mashable med flera bröt ny mark och lockade unga nyhetskonsumenter till sina i huvudsak mobila tjänster.

Annons
Annons
Annons