Krönika

Fredric Karén:Tuff kris i den digitala nyhetsfabriken

Fredric Karén

Hajpen kring nystartade digitala mediebolag är på väg att blåsa över. Riskkapitalisterna har tröttnat i takt med att annonsmarknaden försvinner till Google och Facebook.

Under strecket
Publicerad
Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent.

Buzzfeeds tombola har slutat snurra. För två år sedan sågs de som framtidsmakare. Nu missar de sitt omsättningsmål med nästan 20 procent.

Foto: Christy Radecic/AP
En alltför positiv syn på hur den digitala annonsmarknadens utveckling har lett till ekonomiska problem för många nystartade mediebolag. Merparten av pengarna har i stället hamnat hos Google och Facebook.

En alltför positiv syn på hur den digitala annonsmarknadens utveckling har lett till ekonomiska problem för många nystartade mediebolag. Merparten av pengarna har i stället hamnat hos Google och Facebook.

Foto: Matt Rourke/AP
Annons

För två, tre år sedan var de bolagen på allas läppar. Åtminstone i medieindustrin talade man om dem som moderna, framåtlutade och innovativa. I många delar var det sant. Buzzfeed, Vice, Mashable med flera bröt ny mark och lockade unga nyhetskonsumenter till sina i huvudsak mobila tjänster.

Buzzfeeds vd, John Peretti, togs emot som en hjälte på den stora digitalkonferensen South By Southwest i Texas för två år sedan. På de enorma skärmarna i den stora kongresshallen visade han hur de via sociala medier drev in miljontals och åter miljontals besökare till sina artiklar. Men också hur redaktionen systematiskt jobbade med de dataspår som besökarna lämnade efter sig. Allt för att över tid skapa bättre innehåll och bättre produkter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons