X
Annons
X

Trygg nydanare i stormens öga

Man behöver inte jobba på Google eller starta företag i garaget för att vara innovativ. Även statsmeteorologer kan vara revolutionära. Anton ­Eliassen håller på egen hand på att förändra väderleksmarknaden i hela Europa. På yr.no är en fjärdedel av besökarna svenskar.

Anton Eliassen, chef för det norska Meteorologiska Institutt, har fått mycket kritik för att institutet tillhandahåller väderinformation gratis. Men han har stått på sig: Det är skattebetalarna som bekostar verksamheten, alltså ska de tillgång till informationen.
Anton Eliassen, chef för det norska Meteorologiska Institutt, har fått mycket kritik för att institutet tillhandahåller väderinformation gratis. Men han har stått på sig: Det är skattebetalarna som bekostar verksamheten, alltså ska de tillgång till informationen. Foto: JOHN HUGHES

Framgångarna för väderlekstjänsten Yr, som drivs gemensamt av det meteorologiska institutet och NRK, har sänt chockvågor ut i Europa. 2,3 miljoner unika besökare klickar sig in på vädersajten varje vecka. 25 procent av dem är svenskar som upptäckt att de norska prognoserna är mer detaljerade än de svenska.

Anton Eliassen, chef för det norska Meteorologiska Institutt, har fått mycket kritik för att institutet tillhandahåller väderinformation gratis. Men han har stått på sig: Det är skattebetalarna som bekostar verksamheten, alltså ska de tillgång till informationen.

Foto: JOHN HUGHES Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X