Trygg nydanare i stormens öga

Man behöver inte jobba på Google eller starta företag i garaget för att vara innovativ. Även statsmeteorologer kan vara revolutionära. Anton ­Eliassen håller på egen hand på att förändra väderleksmarknaden i hela Europa. På yr.no är en fjärdedel av besökarna svenskar.

Under strecket
Publicerad
Anton Eliassen, chef för det norska Meteorologiska Institutt, har fått mycket kritik för att institutet tillhandahåller väderinformation gratis. Men han har stått på sig: Det är skattebetalarna som bekostar verksamheten, alltså ska de tillgång till informationen.

Anton Eliassen, chef för det norska Meteorologiska Institutt, har fått mycket kritik för att institutet tillhandahåller väderinformation gratis. Men han har stått på sig: Det är skattebetalarna som bekostar verksamheten, alltså ska de tillgång till informationen.

Foto: JOHN HUGHES
Annons

Framgångarna för väderlekstjänsten Yr, som drivs gemensamt av det meteorologiska institutet och NRK, har sänt chockvågor ut i Europa. 2,3 miljoner unika besökare klickar sig in på vädersajten varje vecka. 25 procent av dem är svenskar som upptäckt att de norska prognoserna är mer detaljerade än de svenska.

SMHI tvingas nu kontra och kommer inom kort att öppna en liknande väderlekstjänst. Finland och Danmark har också börjat förstå vart vinden blåser. Men i Frankrike och Tyskland biter sig cheferna för de meteorologiska tjänsterna fast och vägrar att förändra sig. De tror att de kan fortsätta att sälja sina prognoser dyrt, när Norge ger bort samma information gratis.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons