Annons

Sam Sundberg:Trumps nya lag öppnar för helt ny nivå av propaganda

President Trump och hans rådgivare Steve Bannon som tidigare var styrelseledamot i analysföretaget Cambridge Analytica.
President Trump och hans rådgivare Steve Bannon som tidigare var styrelseledamot i analysföretaget Cambridge Analytica. Foto: Ron Sachs/IBL och Evan Vucci/AP

Amerikanska nätanvändares surfhistoria kan nu säljas till högstbjudande. I tisdags öppnade republikanska lagstiftare för sofistikerad manipulering av konsumenter – och väljare.

Publicerad

Allt som saknas är nu president Donald Trumps underskrift. Sedan kan amerikaner kyssa sina digitala privatliv adjö – och i förlängningen kanske också sin demokrati.

I tisdags röstade den amerikanska kongressen igenom lagstiftning som gör att internetleverantörer får sälja data om användarnas nätaktiviteter till annonsörer och andra aktörer. I klartext betyder det att företag som Comcast och AT&T (motsvarande Com Hem, Telia med flera här hemma) kan sälja information om vilka sajter kunderna surfat på, och till och med vad de gjort på sajterna. All trafik som passerar internetleverantörerna blir en handelsvara.

Annons
Annons
Annons