Annons
X
Annons
X

Trumps hann inte bli klar – fick ta Obamas ”Beast”

President Donald Trump skulle egentligen ha haft en helt ny presidentbil på fredagens invigning. Det fick både George W Bush och Barack Obama ha när de tillträdde som presidenter 2001 och 2009. Men den nya Cadillac ”President One” eller ”the Beast” som den kallas hann bara nästan bli färdig.

(uppdaterad)
Presidentbytet i USA
Foto: Susan Walsh/AP

President Donald Trumps invigning i fredags var minutiöst planerad och utförd. Men en sak missades: Presidentens nya bil hann inte bli färdig i tid, skriver biltidningen Autoweek.

Presidentens bil som kallas ”President One” eller mer populärt ”the Beast” är nästan lika mytomspunnen som presidentens flygplan ”Air Force One”.

Presidenterna George W Bush och Barack Obama fick båda helt nya presidentbilar i samband med sina tillträdesdagar den 20 januari 2001 och 2009 – som tog dem den symboltyngda jungfrufärden de 3,2 kilometrarna längs Pennsylvania Avenue från Vita Huset till Capitol Hill.

Annons
X

Men inte president Donald Trump, som i stället fick åka Obamas gamla bil.

Det hade spekulerats in i det sista huruvida president Trumps helt nya presidentbil skulle stå redo på fredagen, men GM, som specialbygger den från grunden, hann inte få den färdig i tid. Nu fick Trump vackert kliva in genom höger bakdörr i den gamla GM-bil som Obama åkt i sedan den 20 januari 2009.

Det är USA:s Secret Service som ansvarar för presidentens bil. Redan i mars 2014 gick de ut med anbudsförfrågan till biltillverkarna om en ny presidentbil. Enbart biltillverkare vars primära huvudkontor låg i USA kom i fråga och det spekulerades om Secret Service skulle välja Tesla framför de traditionella tillverkarna. Men icke. Kontraktet gick augusti 2014 ånyo till GM.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vi vet väldigt lite om Trumps nya presidentbil – förutom att den, som nu, blir en stor, bepansrad och helt specialbyggd GM-bil med Cadillacliknande kaross. Rykten säger att den kostat 1,5 miljoner dollar.

    Det finns även förvånansvärt få verifierade fakta om nuvarande ”the Beast”: Vi vet att den är bepansrad, har ett lastbilschassi från Chevrolet Kodiak och en personbilslik kaross som liknar finbilsmärket Cadillac. Vi vet att den har Goodyear Regional RHS-däck som egentligen är anpassade för lastbilar och att rutorna har 13 millimeter tjocka skottsäkra rutor. Det har spekulerats i att den har bensin-V8, väger mellan 6,8 och 9,1 ton och att Obama haft tillgång till 12 exakt likadana bilar.

    De blanksvarta bilarna följer presidenten som hundar på dennes resor jorden över. Även när dåvarande president Obama var i Sverige i september 2013 åkte han i sin blanksvarta bil som åkt Secret Service C-17 Globemaster transportplan till Arlanda.

    Namnet ”the Beast” härstammar från 2001 när president George W Bush tillträdde som president. Hans företrädare Bill Clinton nötte sin bak i en Cadillac Fleetwood från 1993 men 2001 hade säkerhetskraven höjts. GM uppdrogs att bygga upp en helt ny lastbilsliknande bepansrad bil från grunden till Bush. Bilen kom att likna en större Cadillac Deville, men baserades egentligen på storsuven Chevrolet Suburbans chassi – och fick därmed närmast lastbilsliknande proportioner och sedan namnet ”the Beast”, ett namn som sedan fick följa med till den liknande bil som president Obama fick 2009.

    Tittar vi i backspegeln ser vi att en av de mer kända bilarna är Franklin D Roosevelts Lincoln K-serie Sunshine Special från 1939, som var helt obepansrad. Sedan USA gått med i andra världskriget ansågs det viktigt att skydda presidenten. Kongressen hade dock satt ett tak för statens bilinköp, vilket satte stopp för en bepansring.

    Då insåg någon inom Secret Service att staten faktiskt redan ägde en bepansrad limousin: gangsterkungen Al Capones bil som 1931 beslagtagits för en skatteskuld som han var skyldig den amerikanska staten. Så kom det sig att USA:s president under en tid färdades i Al Capones Cadillac 341 Town Sedan från 1928.

    Många tidigare presidenter har dock inte varit bortskämda med nya bilar.

    Harry S Truman, Dwight D Eisenhower och John F Kennedy använde under 13 år samma öppna Lincoln Cosmopolitan från 1954 med utbytbara tak, varav ett runt glastak och bilen kallades därför Bubbletop.

    Eisenhowers ”Bubbletop”. Foto: IBL

    När John F Kennedy mördades åkte han i en 1961 års Lincoln Continental SS-100-X, som egentligen hade glastak – som var ett slags glaskupa. Men den gjorde det olidligt varmt i bilen och var därför avlyft när Kennedy åkte i kortege genom Dallas i november 1963.

    Richard Nixon beställde 1972 en Lincoln Continental som, förutom av Nixon även användes av Gerald Ford, Jimmy Carter och Ronald Reagan. Det var för övrigt den bilen Ronald Reagan skulle stiga in i när han skadades i mordförsöket 1981.

    Nu väntar en hel värld – men framförallt kanske en person – på den helt nya presidentbilen.

    Annons
    Annons
    Foto: Susan Walsh/AP Bild 1 av 2

    Eisenhowers ”Bubbletop”.

    Foto: IBL Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X