Annons
X
Annons
X

Trumps bolagsattacker saknar motstycke

Ford planerade att bygga en ny bilfabrik i Mexiko för 1,6 miljarder dollar.

Men det var innan Donald Trump gick till attack.

Nu har Ford skrotat planerna.

Donald Trump.
Donald Trump. Foto: Evan Vucci/AP

Donald Trump fortsätter att pressa amerikanska storföretag att ändra sina planer när han tycker att de är fel ute.

Inom loppet av ett par månader har Trump satt stopp för AC- och ugnstillverkaren Carriers planer att flytta jobb utomlands, anklagat Boeing för att ta för mycket betalt, twittrat om Lockheed Martin – och gett sig på bilindustrin.

Hans senaste offer: Ford. USA:s andra största biltillverkare planerade att bygga en ny fabrik för småbilar i Mexiko. Investeringen var värd 1,6 miljarder dollar, enligt New York Times med flera medier.

Annons
X

Men sedan Trump kritiserat Ford för de planerna så ändrade sig biltillverkaren. Någon ny fabrik blir det inte. De Ford Focus-bilar som skulle ha byggts där kommer dock inte att tillverkas i USA utan i en existerande fabrik i Mexiko.

Fordchefen Mark Fields hyllar nu Trumps målsättning att få USA:s ekonomi att växa snabbare än den gjort hittills.

– Vi har en blivande president som har sagt väldigt tydligt att en av hans främsta prioriteringar är att få ekonomin att växa. Det borde vara ljuv musik för oss, säger Fields i ett uttalande.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Fordchefen Mark Fields. Foto: Carlos Osorio/AP

    I stället för den tänkta investeringen i Mexiko tillför Ford nu 700 jobb i Michigan.

    Biltillverkaren hamnade i Trumps skottglugg under 2016 års valkampanj när dess planer på att flytta jobb från USA till Mexiko snappades upp av Trumps kampanj. Han gjorde bevarandet av industrijobb i USA till ett av sina främsta vallöften.

    Även bland andra General Motors, GM, kritiseras också av Trump. I ett tweet tidigare i veckan angrep den blivande presidenten GM:s planer på att tillverka Chevrolet Cruze i Mexiko för att därefter skicka tillbaka dem till amerikanska kunder i USA.

    Det fick GM att gå till motangrepp och förklara att de mexikanska Cruze-bilarna inte ska säljas i USA.

    Att en amerikansk president eller blivande president så direkt utövar påtryckning på flera av USA:s största företag och på egen hand ändrar dess investeringsbeslut saknar motstycke i amerikansk modern politisk historia.

    Utöver de påtryckningarna har Donald Trump aviserat planer på att sänka bolagsskatten i USA från dagens höga 35 procent – som få företag betalar i praktiken – till 15 procent i syfte att få storföretag som Apple att föra ackumulerade vinster utomlands åter till USA.

    Industrianalytiker försöker nu fundera ut vad Trumps politiska aktivism kan resultera i efter att han svärs in som president om ett par veckor.

    – Han har redan en effekt på bilindustrin. Det är ett schackspel som pågår och pjäser håller på att flyttas runt. Vi ser inte hela bilden än, säger en fordonsanalytiker, Michelle Krebs, till Los Angeles Times.

    Annons

    Donald Trump.

    Foto: Evan Vucci/AP Bild 1 av 2

    Fordchefen Mark Fields.

    Foto: Carlos Osorio/AP Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X