Truecaller – från tuff start till succé i Indien

Ett dyrköpt misstag där en delägare fick köpas ut blev en jobbig start. Nu fokuserar Truecaller på global tillväxt och tar kritiken för röda bokslutssiffror med ro. Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, kandidater till SvD Affärsbragd kan äntligen glädjas åt att 250 miljoner användare börjar ge annonsintäkter.

– Det känns extremt skönt, en fantastisk frihetskänsla, säger Alan Mamedi.

Under strecket
Publicerad
Nami Zarringhalam och Alan Mamed, grundarna av företaget Truecaller.

Nami Zarringhalam och Alan Mamed, grundarna av företaget Truecaller.

Foto: Adam Wrafter
Truecaller vill förändra din mobilupplevelse med en uppsättning smartare funktioner som kommer att förbättra din vardag.

Truecaller vill förändra din mobilupplevelse med en uppsättning smartare funktioner som kommer att förbättra din vardag.

Foto: Adam Wrafter
Truecaller började som en app för att identifiera okända nummer och blockera oönskade samtal.

Truecaller började som en app för att identifiera okända nummer och blockera oönskade samtal.

Foto: Adam Wrafter
Annons

De har varit med förr, i fjol var de kandidater till SvD Affärsbragd men då tog Jessica Löfström med bemanningsbolaget Expandera Mera hem utmärkelsen. Nummerupplysningsföretaget Truecaller imponerar dock fortfarande på nomineringskommittén. Under 2016 har bolaget också utvecklats rejält. Efter ett hårt sparpaket i slutet av 2015 fokuserade de på att ”monetarisera bolaget” och börja tjäna pengar på annonser parallellt med fortsatt tillväxt.

– I januari 2016 sålde vi vår första annons, berättar Nami Zarringhalam när SvD träffar grundarna på kontoret i Stockholm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons