Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Nils-Olof Ollevik: Trovärdighet lika med noll

Problemen för Saab Automobile tycks vara oändliga. Victor Muller och Jan Åke Jonsson liknar på flera sätt två småpojkar som hoppande mellan gungande och hala isflak försöker komma i säkerhet. Just nu står de på ett isflak väldigt långt i från land som krymper snabbt i vårsolen.

Hur dramat ska sluta är fortfarande skrivet i stjärnorna och Victor Mullers förtroendekapital smälter fortare än isflaken han skuttar emellan.

Men, även om Riksgälden ger med sig och släpper en del av förbrukade panten, till exempel fastigheten i Trollhättan samt släpper in den ryske bankiren Vladimir Antonov och hans halva miljard i Saabprojektet är faran inte över. Pengarna kommer att vara förbrukade fortare än Victor Muller hinner säga ”spasiba” till Antonov.

Det är som alla vet oerhört dyrt att driva biltillverkning numera. Att utveckla plattformen till ny bilmodell kostar minst 6 till 8 miljarder och till det ska man sedan lägga utveckling av stödsystem, drivlinor och på toppen av allt en eller annan miljard för marknadsföring.

Annons
X

För att få ett grepp om vad det handlar om kan man påminna om att skälet till Volvos klyvning och försäljningen av personvagnsdivisonen till Ford föranleddes av just de höga utvecklingskostnaderna. Ford kunde utveckla en ny plattform och sälja den under flera varumärken och därmed få ner utvecklingskostnaden per bil, åtminstone i teorin.

Här invänder Viktor Muller och Jan Åke Jonsson att Saab har minst tre helt färdigutvecklade modeller att sätta i marknaden; 9-5 i två varianter, en ny 9-3 i minst tre varianter och en ny liten SUV 9-4X som börjar säljas i höst. Ett bredare sortiment har Saab aldrig haft att erbjuda. Kan man bara skaffa kapital som räcker fram till i höst är saken biff, då början man sälja bilarna och därmed kommer kassaflödet igång, resonerar Muller/Jonsson.

I verkligheten är problemen för Saab Automobile långt från över, även om man klarar sig fram till i höst. Allt Saab har i dag är skulder som drar räntor och ska amorteras. Det nya kapital man hoppas kunna skaffa kommer att gå till att betala de löpande utgifterna; räntor, amorteringar, löner och insatsvaror. Det eventuella överskott Saab kan skapa måste gå till att utveckla kommande bilmodeller.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Biltillverkning kan liknas vid en berg-och-dalbana med höga toppar och djupa dalar. Vid topparna ska det kapital som behövs för att finansiera verksamheten under nedgångsperioderna genereras. Är försäljningen riktigt bra, kan det bli vinst.

    Verkligheten har
    dock visat hur svårt och dyrt det är att lansera en ny bil. Trots att Saab 9-5 är en riktigt bra bil, till och med bättre än de flesta konkurrenter, räcker det inte för att Saab Automobile ens ska kunna hålla den tillverkningen igång.

    Det är långt kvar till land för Victor Muller som snart står ensam kvar på sitt isflak. Det enda man hör är hans röst som fortsätter förneka att han är illa ute.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X