Mordet på kommendören. Andra boken. En föränderlig metaforTröttsam fixering vid 13-årings bröststorlek

När Haruki Murakami låter en ung flicka bli en av huvudpersonerna får han problem. Den höga fart, de spänstiga steg och den vackra stil han höll i den första halvan av ”Mordet på kommendören” blir i del två ett stumt och tidvis monotont berättande, skriver Clara Block Hane.

Under strecket
Publicerad
Haruki Murakami

Haruki Murakami

Foto: Murdo MacLeod
Annons

I höstas gavs den första delen i Haruki Murakamis ”Mordet på kommendören” ut på svenska, den som fått undertiteln ”En idé uppenbarar sig”. Nu finns även ”andra boken”, ”En föränderlig metafor” på bokdiskarna.

Men vänta lite, det här är ju inte en ny del i en bokserie, utan en roman som getts ut i en enda volym på andra språk men som det svenska förlaget har kapat på mitten. Och det utan att ge en fingervisning om att det är helt nödvändigt att läsa första halvan innan man ger sig i kast med del två.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons