Annons

Sten Hanson / Beth Laurin, ”Hanging in there”Trotsigt budskap väcker längtan efter mer

Beth Laurin, ”State of mind I”, 1968.
Beth Laurin, ”State of mind I”, 1968. Foto: Belenius

Sten Hanson och Beth Laurin debuterade konstnärligt i en tid när text, ljud och bild möttes i genreöverskridande verk. En liten sevärd utställning skapar en återklang av den tidens öppenhet – och väcker längtan efter mer.

Under strecket
Publicerad

Sten Hanson, ”The heavyweight sound fight”, 1974.

Foto: Belenius

Sten Hanson, ”How are you”, 1965.

Foto: Belenius

Beth Laurin, ”Idé till skulptur, 1971-73.

Foto: Belenius

Beth Laurin, skiss på papper, 1953.

Foto: Belenius

Sten Hanson och Beth Laurin har mycket gemensamt. Detta ”mycket” kan kort sammanfattas med deras förkärlek för gränsöverskridande konst. Båda hade anknytning till Fylkingen och bejakade Fluxus experimentella anda. Ett sparsmakat urval av deras verk möts i en liten, sevärd utställning som väcker längtan efter mer. På galleri Belenius får de varsin sida av rummet. Verken får spegla sig i varandra. Det fungerar. Hansons och Laurins konst trivs ihop.

Som generationskamrater debuterade de i tider av ett tvärkulturellt rus. Konstnärliga genrer löstes upp. Språk, ljud och bild möttes i avantgardistiskt halsbrytande, oheliga och desto mer spännande allianser. Happenings och performancekonst gav den flyktiga verkligheten konstens tyngd. Dada-andan var pånyttfödd. John Cage, Joseph Beuys, Wolf Vostell och Yoko Ono var förebilder för den fria, öppna konsten som lanserades. Det tillfälliga och improvisatoriska fick en monumental betydelse.

Annons
Annons
Annons