Trots ny lag – missnöjda kunder står utan hjälp

De har förlorat tusentals kronor, men trots ny lag för telefonförsäljning står Panlegis missnöjda kunder utan hjälp. Varken myndigheter eller branschorganisationer kan bistå.

– Det faller utanför Konsumentverkets tillsynsområde då det inte är en konsumentfråga, säger myndighetens kommunikatör Christina Celsing.

Under strecket
Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Från och med den 1 september räcker det inte längre med ett muntligt avtal vid telefonförsäljning. Då trädde en lagändring i kraft som innebär att avtalet måste bekräftas skriftligt, till exempel via post eller mejl. Giltigt blir det först när konsumenten i sin tur godkänt det.

Den nya lagen ska stärka konsumentskyddet, enligt regeringen. Men det finns en bortglömd gråzon. Den gäller inte för den som vid ett köp definieras som näringsidkare, vilket du kan anses vara även om du inte är företagare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons