”Tror inte passagerarna är beredda betala så mycket”

18 000 tur och retur. Det är vad resan till svenskfavoriten Bangkok egentligen borde kosta, enligt Naturskyddsföreningens beräkningar. Men hos flygbolagen är man skeptiska till både uträkningen och den kommande flygskatten.

Under strecket
Publicerad
Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TT
Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.

Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.

Foto: SvD
Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Foto: Thomas Cook Group Airlines/Norwegian
Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.

Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.

Foto: Urs Flueeler
Annons

SvD tog hjälp av Naturskyddsföreningen för att räkna på vad några av svenskarnas vanligaste flygrutter skulle kosta om flyget betalade lika mycket i miljöskatter och moms som annan verksamhet.

Resultatet: Priser uppemot det dubbla mot i dag. Stockholm-Bangkok skulle landa på 18 000 kronor i stället för dagens 10 000 kronor. Londonresan och vanliga pendlarsträckan Stockholm-Göteborg skulle bli dubbelt så dyra mot i dag.

Annons
Annons
Annons