Annons

”Tror inte passagerarna är beredda betala så mycket”

18 000 tur och retur. Det är vad resan till svenskfavoriten Bangkok egentligen borde kosta, enligt Naturskyddsföreningens beräkningar. Men hos flygbolagen är man skeptiska till både uträkningen och den kommande flygskatten.

Under strecket
Publicerad

Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TT Bild 1 av 4

Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.

Foto: SvD Bild 2 av 4

Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Foto: Thomas Cook Group Airlines/Norwegian Bild 3 av 4

Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.

Foto: Urs Flueeler Bild 4 av 4

Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TT Bild 1 av 1
Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.
Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten. Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TT

SvD tog hjälp av Naturskyddsföreningen för att räkna på vad några av svenskarnas vanligaste flygrutter skulle kosta om flyget betalade lika mycket i miljöskatter och moms som annan verksamhet.

Annons
Annons
Annons