Recension

Tropicália – a Brazilian revolution in soundTropicália – a Brazilian revolution in sound

Under strecket
Publicerad
Annons

Tropicália är kulturrörelsen som gjorde den brasilianska psykedelian känd, en blandning av bred folkkultur och smal finkultur där galna idéer, avantgarde, experiment, Beatles, hippiekultur, forró, samba och andra sköna rytmer samsades i en rockig kontext.
Det är snart fyrtio år sedan de brasilianska artisterna Gilberto Gil och Caetano Veloso med vänner drog igång tropicália (1967–

  1. och provocerade på alla ledder.
    Den frispråkiga låttiteln É proibido proibir, Det är förbjudet att förbjuda, blev droppen som fick bägaren att rinna över för den rådande militärdiktaturen. Gil och Veloso fängslades och lämnade sedan landet för att bo några år i exil i London, vilket gjorde att bra material hamnade där. I London gör man i vår en tre månader lång festival kring tropicália med utställningar, filmer, konserter och denna cd eller dubbel-lp som nyligen släppts i Storbritannien. Os mutantes, Gilberto Gil, Caetano Veloso, Gal Costa, Tom Zé och även den mindre politiske Jorge Ben finns med på detta album på grund av sitt funkiga tropicália-sound.
    Förutom manifestalbumet från 1968 Tropicália ou Panis et Circensis, så är det här den bästa samling av brasilianskt sent 1960-tal som getts ut på skiva. Det är briljanta experimentella versioner med vissa charmiga skavanker som gör de odödliga låtarna ännu mer levande.
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons