Recension

Oslo 31 augustiTrollbindande porträtt

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Det går just nu en norsk våg över Sverige. Äntligen. För det görs så mycket bra i Norge. Förutom att sträckläsa Karl-Ove Knausgårds Min kamp, kan man följa Øisten Karlsens tv-serie Dag i SVT, av DN utsedd till höstens höjdpunkt och av SvD beskriven som en pärla. På Stadsteatern respektive Dramaten firar norska regissörer som Alexander Mørk Eidem och Eirik Stubø triumfer med sina föreställningar. På biograferna går filmatiseringen av bästsäljaren Jo Nesbøs Huvudjägarna och i helgen tog Joachim Triers Oslo, 31 augusti välförtjänt hem Bronshästen på Stockholm filmfestival.

Oslo, 31 augusti är Joachim Triers imponerande andrafilm. Som det stod i motiveringen till Bronshästen är den ett perfekt porträtt av regissörens egen generation född på 70-talet och en fortsättning på hans starka första film Reprise, som tyvärr aldrig fick svensk distribution. Reprise handlar om ett gäng 20-åriga manliga författarembryon, valpiga, självupptagna och misogyna. Självförhärligandet ställs mot självtvivlet. En av huvudpersonerna är Philip, spelad av Anders Danielsen Lie, som efter debutboken går in i en psykos. Men filmen slutar ändå i en ljus ton med alla de presumtiva författarna i hamn, kanske mera dröm än verklighet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons