Annons

Trogna kunder räddning i pressad bransch

Mindre livsmedelsproducenter lider i krisen – och prognoserna för sommaren är dystra. Men med kreativa lösningar har några av dem lyckats stå emot nedgången.

– Min nära kontakt med kunderna spelar en stor roll, säger Kristofer Franzén, på Franzéns Charkuterier.

Under strecket
Åsa Johansson / TT
Publicerad

– Det har gått väldigt bra för mig. Jag har närmare fördubblat min produktion och försäljning under våren, jämfört med samma tid förra året, säger Kristofer Franzén, vd för bolaget.

Foto: Magnus Andersson/TT

Kristofer Franzén vd, på Franzéns Charkuterier, i Örsundsbro.

Foto: Magnus Andersson/TT

Franzéns Charkuterier säljer olika köttprodukter, med bland annat kött från utegrisar.

Foto: Magnus Andersson/TT

Styckaren Julia Bolin vid Franzéns Charkuterier i Örsundsbro.

Foto: Magnus Andersson/TT

För flera av de större livsmedelskedjorna har coronakrisen inneburit ökad försäljning. Men för mindre aktörer ser verkligheten annorlunda ut.

Under maj har var tredje mindre livsmedelstillverkare haft en "mycket kraftigt minskad försäljning", jämfört med samma månad förra året, ned 30 procent eller mer, enligt en undersökning av Livsmedelsföretagen. 25 procent av aktörerna vittnar om en "kraftigt minskad försäljning", med en nedgång mellan 15 och 19 procent.

Annons
Annons
Annons