Trög start för Saabs USA-modeller

Saabs nya USA-modeller byggda på bilar från Subaru och Chevrolet har hittills byggts i drygt 10 000 exemplar. Saab har tvingats sänka priset på sin Subaru-modell och hoppas nu på en ny suv byggd på en Chevrolet-jeep.

Under strecket
Publicerad
Saabs Chevrolet-suv 9-7X och Subaru-Saaben 9-2X.

Saabs Chevrolet-suv 9-7X och Subaru-Saaben 9-2X.

Annons

För att få fram de nya modellerna 9-2X och 9-7X har den svenska biltillverkaren Saab satt sin logotyp på bilar från Subaru respektive Chevrolet. 9-2X bygger på en Subaru Impreza och 9-7X är i grunden en Chevrolet Trailblazer.

Bilarna är tänkta att bara säljas i USA. Men de har trots den begränsningen en central roll för bolagets framgångar då den amerikanska marknaden är Saabs viktigaste.
När suv:en 9-7X först presenterades talade Saab om att bygga och sälja 15 000 exemplar årligen. Bolaget planerade samtidigt för 10 000 exemplar av 9-2X per år.
I samband med att Saab i dagarna aviserar att bolaget byggt 4 000 000 miljoner bilar kommer för första gången officiella siffror på hur många exemplar av de två bilarna som bolaget släppt ut ur fabrikerna. Till och med 21 juni hade Saab byggt 8 500 exemplar av 9-2X och 1 830 exemplar av 9-7X.
9-2X började säljas i september och har haft en trög start. Saab har tvingats sänka priserna på bilen, som presenteras som en sportig bil för en yngre målgrupp.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons