Trög start för Saab i USA

Saabs nya USA-modeller byggda på bilar från Subaru och Chevrolet har hittills byggts i drygt 10 000 exemplar. Saab har tvingats sänka priset på sin Subaru-modell och hoppas nu på en ny suv byggd på en Chevrolet-jeep.

Under strecket
Publicerad
Annons

För att få fram de nya modellerna 9-2X och 9-7X har den svenska biltillverkaren Saab satt sin logotyp på bilar från Subaru och Chevrolet. 9-2X bygger på en Subaru Impreza och 9-7X är i grunden en Chevrolet Trailblazer.
Bilarna är tänkta att bara säljas i USA. Men de har trots den begränsningen en central roll för bolagets framgångar då den amerikanska marknaden är Saabs viktigaste.
När suv:en 9-7X först presenterades talade Saab om att bygga och sälja 15 000 exemplar årligen. Bolaget planerade samtidigt för 10 000 exemplar av 9-2X per år.
I samband med att Saab aviserar att bolaget byggt 4 000 000 miljoner bilar kommer för första gången officiella siffror på hur många exemplar av de två bilarna som bolaget släppt från fabrikerna. Till och med 21 juni hade Saab byggt 8 500 exemplar av 9-2X och 1 830 exemplar av 9-7X.
9-2X började säljas i september och har haft en trög start. Saab har tvingats sänka priserna på bilen.

– Den har inte gått så bra som väntat, säger Örjan Åslund, informationschef för Saab på
GM Nordic, som framhåller att försäljningen nu ”tagit fart”.
Stadsjeepen 9-7X har bara sålts under någon vecka. Men även här verkar Saab få det tufft. Efterfrågan på större och bensinslukande jeepliknande sjunkerpå den amerikanska bilmarknaden.
Enligt Örjan Åslund finns dock ett stort intresse kring 9-7X, vilket syns på antalet intresseanmälningar som gjorts via internet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons