Annons

Rosemarie Trockel, ”Det lika olika”Trockel klippte sönder sina dyrbara konstverk

Rosemarie Trockel, ”Cluster – one eye too many”, 2018.
Rosemarie Trockel, ”Cluster – one eye too many”, 2018. Foto: Helene Toresdotter/Moderna museet

När man kommer in i Moderna Museets stora turbinhall i Malmö kan man lätt tro att där finns verk av flera konstnärer. Men alla är gjorda av Rosemarie Trockel. Anna Nittve ser en sällsynt fin utställning full av ledtrådar för att tränga in i konstnärskapet.

Publicerad

Rosemarie Trockel (född 1952) fick sitt konstnärliga genombrott i mitten av 80-talet med stora maskinstickade ylletavlor, som var mönstrade i – ibland laddade – symboler. I ett Tyskland där manliga målare tävlade om vem som kunde åstadkomma störst expressionistiska gester, var Rosemarie Trockels konst inte bara innovativ utan också befriande opretentiös. Den sågs som ett feministiskt ställningstagande. I dag är hon en av vår samtids internationellt mest uppmärksammade och efterfrågade konstnärer.

Visst är Rosemarie Trockels konstnärskap feministiskt. Men hon har dessutom ett förhållningssätt som innebär ett ständigt prövande av nya vägar, material och tekniker. Hon har vägrat att anpassa sig efter konstvärldens förväntningar. Istället för att enbart arbeta vidare med stick-tavlorna, som snabbt blev hennes signum, har hon valt att förutsättningslöst utforska vad det innebär att vara konstnär i vår turbulenta tid. Hon experimenterar utifrån olika teman som hon finner i sin omgivning. Resultaten är ofta överraskande.

Rosemarie Trockel, ”A day in bed”, 2018.

Foto: Moderna museet Bild 1 av 3

Rosemarie Trockel, ”Lucky devil”, 2012.

Foto: Helene Toresdotter/Moderna museet Bild 2 av 3

Rosemarie Trockel, ”After the hunt”, 2013.

Foto: Prallan Allsten/Moderna museet Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons