X
Annons
X
Fördjupning

Trivsel främsta egenskap hos nya Mazda CX-5

Premium

En viktig modell för Mazda och en populär bil hos ganska många svenska bilköpare. Tillverkarens mellanstora suv CX-5 går in på andra varvet med en till stor del ny konstruktion.

Nya Mazda CX-5 är snarlik föregångaren från 2012 men har aningen mer utsträckta linjer och en betydligt ”hungrigare” frontdesign.
Nya Mazda CX-5 är snarlik föregångaren från 2012 men har aningen mer utsträckta linjer och en betydligt ”hungrigare” frontdesign. Foto: Eric Lund/TT

Bilars modellbeteckningar kan vara både intressanta och fantasieggande. Men med några få undantag är det ändå en ganska snäv tratt som alla namnförslag måste passera genom: en bil kan ju faktiskt inte heta vad som helst.

När det handlar om ord som ska beskriva bilen är det friare tyglar, där kan producenten ta ut svängarna. Inget bilmärke verkar ha en marknadsavdelning som mer vällustigt frossar i sådana ord och uttryck än Mazda. Det märks till exempel i presentationen av nya CX-5, som är firmans viktigaste modell.

Nya Mazda CX-5 är snarlik föregångaren från 2012 men har aningen mer utsträckta linjer och en betydligt ”hungrigare” frontdesign.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 11

Mazdas suv finns med bensin- och dieselmotorer i spannet 150–194 hästkrafter.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 11

Benutrymmet kan ta ”slut” i baksätet – annars är det en komfortabel plats för två personer.

Foto: Eric Lund/TT Bild 3 av 11

Suv-bilar i denna storleksklass tar alltmer över rollen som vanlig familjebil.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 11

Instrumentpanelens design är chosefri, ergonomin utmärkt.

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 11

Tröskeln är förvånansvärt hög, men det är ändå ganska enkelt att lasta prylar i modellen.

Foto: Eric Lund/TT Bild 6 av 11

Den bränslesnåla 2,2-litersdieseln gör sig med automatlådans sex växlar.

Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 11
Bild 8 av 11
Foto: Eric Lund/TT Bild 9 av 11
Foto: Honda Bild 10 av 11
Foto: Kia Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X