X
Annons
X

Hittade marknad ”gud glömt” – värd miljarder

Kampen om miljarderna har börjat – marknaden för lagligt strömmande bakgrundsmusik har öppnats upp och svenska Soundtrack your brand vill bli världsledande.

– Vi hittade marknaden som gud hade glömt, säger medgrundaren Ola Sars.

Soundtrack your brand har skaffat sig stora internationella kunder som  McDonalds, W Hotels, Toni & Guy, Uniqlo, Joe & Juice, Tag Heuer and Adidas.
Soundtrack your brand har skaffat sig stora internationella kunder som  McDonalds, W Hotels, Toni & Guy, Uniqlo, Joe & Juice, Tag Heuer and Adidas. Foto: Allis Nettréus

Under Stockholms tidiga 2010-tal skapades det en ohelig allians mellan forna konkurrenter. Tre medarbetare från strömningsföretagen Spotify och Beats Music beslutade sig för att slå sig samman för att bilda vad de hoppas ska bli världens ledande företag inom bakgrundsmusik.

Soundtrack your brand har skaffat sig stora internationella kunder som  McDonalds, W Hotels, Toni & Guy, Uniqlo, Joe & Juice, Tag Heuer and Adidas.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 3

Ola Sars och Joel Broms Brosjö arbetade tillsammans på Beats Music när de fick upp ögonen för bakgrundsmusikbranschen. Andreas Liffgarden arbetade som affärsutvecklingschef på Spotify, och förstod att detta var en marknad där man kunde tjäna pengar.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 3

I bakgrunden från vänster: Joel Broms Brosjö, Andreas Liffgarden. I förgrunden: Ola Sars. Tillsammans grundade de Soundtrack your brand 2013 med backning av Spotify. I dag äger de tre grundarna tillsammans med Spotify omkring 15 procent var av företaget.

Foto: Allis Nettréus Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X