Luftslottet som sprängdesTrilogin överträffar det mesta

Stieg Larssons postumt utgivna böcker skapar ett hopp om en kriminallitteratur som både kan underhålla och beröra. Den fräna kritiken mot övergrepp mot kvinnor är en av svitens stora kvaliteter, skriver Magnus Persson.

Under strecket
Publicerad
Stieg Larsson

Stieg Larsson

Annons

Den mediala hysterin kring Stieg Larsson och utgivningen av Luftslottet som sprängdes, sista delen i hans postuma deckartrilogi, kan knappast ha undgått någon. Att Larssons böcker förtjänar uppmärksamhet är givet. De har oväntat och på kort tid visat att hoppet inte är ute för den svenska kriminalromanen. Trots en skenande utgivning av förutsägbara och föga märkvärdiga alster, så finns det utrymme för förnyelse och för deckare som både kan beröra och underhålla.

Men hajpen kring Larsson säger också något om tillståndet i en litterär offentlighet som blir alltmer präglad av kommersialisering, fiktionalisering och medialisering. Det gäller att skapa maximal uppmärksamhet och vägen dit går via upplösningen av en rad centrala gränser. Författarens plötsliga död och efterspelet i form av arvstvister med mera har löpt som en parallell story i medierna. Gränsen mellan privat och offentligt suddas ut samtidigt som trafiken mellan olika medier och genrer intensifieras. Och här ligger en av nycklarna till framgång på dagens bokmarknad.

Annons
Annons
Annons