Annons

”Trendkänslighet löser inte skolans problem”

Foto: JESSICA GOW / TT

Vi får inte en bra skola genom att betona antingen frihet eller disciplin. Först när vi får alla delar på plats löser vi skolans problem, skriver Tove Österman på Uppsala universitet.

Under strecket
Publicerad
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT Bild 1 av 1

Det är vanligt att man i skoldebatten utgår från motsatspar: antingen betonas elevernas intresse eller ämneskunskaper, frihet eller disciplin. Om man anser att skolans problem består i för stort fokus på elevernas intresse och motivation, känns det därför naturligt att söka lösningen i det man tänker är motsatsen: mer ämneskunskap, lärarauktoritet och disciplin.

Så verkade Björklund resonera när han åkallade mer katederundervisning i skolan, och nu verkar Fridolin gå motsatt väg när han talar om vikten av lust och motivation. I Jenny Maria Nilssons för övrigt utmärkta inlägg i SvD den 26/5 kritiseras Fridolin, och de pedagoger han följer, för att de anser att lösningen ligger i elevernas lust att lära. Detta kontrar Nilsson med att det är studiernas struktur, snarare än motivationen, som är nyckeln.

Annons
Annons
Annons