Annons

Trendkänslig 50-åring

På torsdag är det dags för årets upplaga av Guldäggsgalan. Men i år hyllas inte bara den bästa svenska reklamen under 2010, utan också att den prestigefyllda reklamtävlingen fyller 50 år. Tävlingen grundades i en tid av ökad tillväxt, och under upptakten till den första reklamrevolutionen i början av 1960-talet.

Publicerad

Femtio år senare står reklamindustrin, som omsätter 30 miljarder, mitt i sin andra reklamrevolution där den digitala och sociala medieexplosionen gör de kreativa möjligheterna oändliga.

Med hjälp av flerfaldigt Guldäggsbelönade reklamlegendaren Lars Falk blickar SvD Näringsliv tillbaka på fem decennier av kreativ reklam, och låter också några av branschens främsta kreatörer sia om framtiden.

Bild 1 av 32
Bild 2 av 32
Bild 3 av 32
Bild 4 av 32
Bild 5 av 32
Bild 6 av 32
Bild 7 av 32
Bild 8 av 32
Bild 9 av 32
Bild 10 av 32
Bild 11 av 32
Bild 12 av 32
Bild 13 av 32
Bild 14 av 32
Bild 15 av 32
Bild 16 av 32
Bild 17 av 32
Bild 18 av 32
Bild 19 av 32
Bild 20 av 32
Bild 21 av 32
Bild 22 av 32
Bild 23 av 32
Bild 24 av 32
Bild 25 av 32
Bild 26 av 32
Bild 27 av 32
Bild 28 av 32
Bild 29 av 32
Bild 30 av 32
Bild 31 av 32
Bild 32 av 32
Annons
Annons
Annons
Annons