Annons

Trenden som har ett stabilt grepp om Sverige

Trender kommer och går men vissa av dem stannar kvar länge. På kaffemarknaden i Sverige har "kaffe-med-mjölk" ett stabilt grepp om svenskarna. Men det har dykt upp två utmanande trender de senaste åren.

– I grund och botten handlar det om att man vill ha en personlig kopp kaffe, säger Mikael Andersson, Coffee Ambassador på Nespresso.

(uppdaterad)
undefined
Foto: Eric Flogny

För många svenskar är mjölk i kaffet avgörande för att dagen inte ska bli en katastrof. Hur varje person vill ha sin kaffe skiljer sig såklart åt men gemensamt är att mjölken enligt många förbättrar både upplevelsen och smaken.

– Mjölk i kaffet har varit populärt väldigt länge, det är en ihållande trend. Den är stark i hela världen men kan skilja sig mycket från land till land. Exempelvis i Italien kan folk höja på ögonbrynen om du tar en kaffe med mjölk efter lunchen. I Sverige är tidpunkten mer oviktig, säger Mikael Andersson.

Mjölk, design och teknologi

Mikael framhäver att det finns flera olika trender på kaffemarknaden som förändrar och påverkar det kaffe vi dricker. I Sverige och Skandinavien är det tre trender som sticker ut lite extra: Mjölk, design och teknologi.

Att vi i dag kan styra våra hem via en smartphone är inget nytt. Men digitaliseringen av våra hem gör att våra digitala enheter får allt större betydelse. Det är också något som kaffedrickare i stor utsträckning efterfrågar när de köper nya kaffemaskiner, menar han.

– Ett exempel är att kunna koppla upp sin smartphone till kaffemaskinen via bluetooth. Det ger varje person större möjligheter att göra sin kaffe mer personlig, säger Mikael.

Trender kommer och går men vissa av dem stannar kvar länge. På kaffemarknaden i Sverige har ”kaffe-med-mjölk” ett stabilt grepp om svenskar. Men det har dykt upp två utmanande trender de senaste åren. Foto: Eric Flogny

Ingenjörerna har tänkt till

Tidigare i år släppte Nespresso kaffemaskinen Prodigio. Med Prodigio går det att koppla upp sin smartphone mot maskinen. När den lanserades blev det tydligt för Mikael Andersson och hans kollegor på Nespresso att uppkoppling var något som kaffedrickare var väldigt intresserade av. Med nya kaffemaskinen Expert tar Nespresso steget in i framtiden tack vare flera innovativa lösningar. Och maskinen har uppkoppling i sitt dna.

När kaffemaskiner blir allt mer avancerade krävs det att ingenjörerna verkligen tänker till. Det leder oss till den tredje stora trenden som Mikael pekar ut: design. För även om teknologin är efterfrågad så måste den vara smart och snyggt paketerad.

– Med Expert så är funktionerna väldigt enkla och tydliga, den avancerade maskinen döljer sig under den snygga ytan. Maskinen måste anpassas efter hur vi bor och lever varje dag. Ett knapptryck så har du en perfekt kaffe, grunden får inte vara svårare än så, säger han.

Sugen på att veta mer om Expert? Läs här.

Läs även

Foto: Eric Flogny Bild 1 av 2

Trender kommer och går men vissa av dem stannar kvar länge. På kaffemarknaden i Sverige har ”kaffe-med-mjölk” ett stabilt grepp om svenskar. Men det har dykt upp två utmanande trender de senaste åren.

Foto: Eric Flogny Bild 2 av 2
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X