X
Annons
X
Krönika

Sofia Hedström: Trenden är död – länge leve modet

MBFW STOCKHOLM Det mest slående under veckans visningar av svenskt vårmode var att trenden är död. Sveriges modeskapare blir allt mer trygga och med det följer personliga kollektioner. Samtidigt blir jakten på gemensamma nämnare ointressant.

Publicerad

En modevisning är en form av skådespel, men de senaste åren har minuterna före föreställningen värderats som en av akterna. En av huvudrollsinnehavarna på Stockholms modeteater är reportern Emilia de Poret som vant intar catwalken iklädd spektakulära fodral som glittrar och glimmar. Hennes huvudfråga till väntande moderedaktörer och stajlister är vilka trender som gäller, det vill säga samma fråga som slentrianmässigt lyfts fram som den viktigaste i morgonsoffan på SVT och även ger existensberättigande till ett myller av trendspanande bloggar – både på nätet och i visningsvimlet. Enligt Emilia de Poret är trenderna tydliga denna vecka och de hon intervjuar under sina catwalkpromenader levererar ungefär samma svar.

–Nio av tio svarar en boxig jacka.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X