X
Annons
X

Trenddieter kan orsaka näringsbrist

Paleo, LCHF, raw food. Eller varför inte lite gammal hederlig medelhavskost? Få ämnen orsakar så mycket debatt som frågan om hur man ska äta. Det finns gott om experter som förespråkar olika dieter, men vad kan man egentligen lita på?

En bit choklad kan vara en bra avrundning på måltiden för dig som har högt energibehov, säger Marina Sjöberg.
En bit choklad kan vara en bra avrundning på måltiden för dig som har högt energibehov, säger Marina Sjöberg. Foto: COLOURBOX

Det skrivs spaltmeter om nya rön om kost och vikt. Ofta vinklas ett budskap tydligt. Olika typer av mat hissas och dissas på löpande band. Marina Sjöberg, dietist som arbetar med allt från övervikt till mag- och tarmproblem samt ätstörningar, tycker att just snuttifieringen av forskningsrapporter är ett problem när det kommer till kost och hälsa.

– Det kanske skrivs en mening av en väldigt lång rapport. Och den meningen kan tolkas så otroligt felaktigt. Dessutom kan studien vara sponsrad av ett företag som vill ha ett visst resultat, säger Marina Sjöberg.

På den egna mottagningen i Karlstad jobbar hon som konsult åt olika företag och idrottsföreningar. Maria har också varit friidrottslandslagets dietist under dryga tio år.

Annons
X

Ett annat problem vid studier av diverse dieter kan vara att skälet till att försökspersonerna går ner i vikt är för att de får i sig mindre energi än de gör av med. Då går man ner i vikt, oavsett diet, menar Marina.

– Ibland kommer vetenskapligt bevisade studier, men då krävs mer studier för att komma in i de nordiska näringsrekommendationerna. Jag är inte emot nya saker men jag är allergisk mot ordet diet. Det enda målet är ofta att gå ner i vikt, hälsan hamnar i andra rummet, säger Marina.

Många tror att kvarg är väldigt hälsosamt, men det mättar ju så pass mycket att man inte orkar äta mer och riskerar att få brist på andra näringsämnen.

Hennes erfarenhet är att det inte är lätt att ge kostråd. Det beror helt på hur personens liv ser ut när det gäller stress, hur magen fungerar och om man exempelvis är morgon- eller kvällsmänniska.

– Många vill ha ett färdigt svar, men riktigt så enkelt är det inte. Somliga mår kanske bra av mer fett, andra svarar bra på snabba kolhydrater, fibrer, proteiner eller något annat.

Vad har du att säga om den kolhydraträdsla som råder just nu?

– Gemene man vet inte vad kolhydrater är. Fibrer, grönsaker och frukt innehåller ju viktiga ämnen som går förlorade om man utesluter kolhydrater.

**LÄS OCKSÅ: **"Är kvarg så bra som alla säger?"

Men om man tränar hårt då, hur ska man då tänka kring kosten?

 – Beroende på hur mycket energi man behöver få i sig så kan man äta lite mer onyttigt. Har man ett mycket högt energibehov och har svårt att hålla vikten så brukar jag förespråka att man ska dricka mjök, juice eller något annat energigivande till maten. Dessutom kan man berika sin mat med några extra skedar dressing, några nävar nötter och en chokladbit som efterrätt.

När det gäller uthållighetssporter där man tränar riktigt länge, som till exempel ultralöpning måste man resonera lite olika, beronde på vilket skede i loppet eller träningspasset man befinner sig:

– Här är det bra om man har en "stålmage" som klarar mat under hård fysisk aktivitet. I början av långa lopp är det bra med fett, långsamma kolhydrater och protein som tar lång tid att bryta ner. Mot slutet är det mer snabba kolhydrater som behövs. Till exempel russin, banan, sportdryck och godis, säger Marina.

I sitt arbete som dietist åt idrottsklubbar ser hon ofta att de aktiva slarvar med att få i sig energi före och efter träningen:

– Ofta heter det: "jag ska ju ändå hem och äta lunch sen". Men till exempel en macka på grovt bröd med smör och ett proteinrikt pålägg innan träningen och ett stort glas mjölk och en näve russin efter, kan bidra till att effekten av passet blir mycket bättre.

**LÄS OCKSÅ: **Mellanmål som klarar en dag i rumstemperatur

På senare tid har protein blivit allt mer populärart. Kvarg är ett livsmedel som ofta används som mellanmål, vad säger dietisten om det?

 – Förr tog man kanske en leverpastejmacka till fikat men nu är det kvarg, keso och bönor som gäller. Många tror att kvarg är väldigt hälsosamt, men det mättar ju så pass mycket att man inte orkar äta mer och riskerar att få brist på andra näringsämnen. Är man stressad kanske det är bättre att äta en nyttig lunchmacka som kan ha ett bättre näringsinnehåll.

Marina Sjöberg om några trenddieter

**LCHF: **"Riktiga anhängare äter ju knappt några kolhydrater alls, knappt ens grönsaker men däremot brukar det ofta bli en stor mängd mättat fett vilket jag inte förespråkar. Kanske går man ner i vikt eftersom man totalt sett får i sig mindre energi men hur mår hjärtat och kärlen då? Gallan? Man ser inte hälsan ur ett större perspektiv då tycker jag, hälsa är ju inte bara kopplad till vikten. Ofta när man börjar följa en diet så har man ätit ganska dåligt innan och då är det ju klart att förbättringen blir större. Men i längden skulle jag rekommendera att äta varierat, så att hela kroppen mår bra."

**5:2: **"Veckans totala energiintag blir ju mindre och funkar det för vissa så är det ju bra. Det är inte farligt att ligga på ett lågt energiintag men kroppen och hjärnan fungerar ju sämre vilket påverkar prestationen. Man bör till exempel inte träna hårt eller göra saker som kräver att man är skärpt och fokuserad när man fastar, tycker jag. Dock är det väldigt olika hur människor reagerar på ett lågt energiintag samt lågt blodsocker. Vissa klarar det bättre än andra. Ett problem med 5:2 är att den kan vara svår i sociala sammanhang, inte alltid roligt att fasta medan andra äter. Dessutom bör man tänka på att man faktiskt är en del av andras vardag så att gå omkring och vara irriterad kanske inte alltid är så lämpligt."

Paleo (stenålderskost): "Återigen så är ju nötter och bär bra, det säger ju även den nordiska näringsrekommendationen. Den här dieten innehåller ganska mycket bra fett och proteiner som vilt kött. Det är ju också nyttigt i måttlig mängd. Jag anser dock att måttlig mängd är bäst även om det är ett nyttigt livsmedel. Våra organ mår inte bra i längden av för mycket av vissa utvalda saker. Än så länge finns lite forskning på långtidspåverkan på kroppen av extrema dieter."

GI: "Det är ju egentligen ingen diet, vi har ju hela tiden förespråkat att äta mat som inte ger högt blodsockersvar för dem som har diabetes. GI går ut på att man mäter blodsockersvar efter en viss mängd kolhydrater (50 g) i ett visst livsmedel såsom vitt bröd. Man får då ett högt blodsockersvar, mellan eller lågt. Att äta mat som ger ett lågt svar är bra så  man håller blodsockret på en jämn nivå, men återigen är det helheten av måltiden som är avgörande. På en macka har man ju ofta smör samt proteinrikt pålägg vilket, totsalt sett, ger ett lägre GI än om man bara har en macka."

**Viktväktarkost: **"Här handlar det istället om att ha kontroll på hur och vad man äter. De har i grund och botten nordiska näringsrekommendationen som referens. Men historiskt har de nog ändrat sig lite. Förr kunde man till exempel äta nästan hur mycket potatis som helst och det var mycket prat om att de var fettsnåla. Detta stämmer inte på deras rekommendationer idag, självklart följer de med i forskningen."

Raw food: "Denna diet förespråkar att man inte ska upphetta och processa livsmedel. Bra tanke och självklart blir det mer näringsämnen kvar i produkten. Tänker själv att det kan vara svårt i vardagslivet att få till det. Dessutom bör man ha god kunskap i näringslära och veta hur vitaminer och mineraler bryts ner i kroppen. Ibland kan det vara nödvändigt att upphetta eller processa maten på något vis så att kroppen kan ta upp vitaminet eller mineralen."

Läs även

Annons
Annons
X
Annons
X

En bit choklad kan vara en bra avrundning på måltiden för dig som har högt energibehov, säger Marina Sjöberg.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X