Trendbyråer darrar på manschetterna

KÄNSLIGT Trender är ute. Till och med trendbyråer, vars hela verksamhet kretsar kring dem, har blivit rädda för att framstå som trendsättare. Varför? I boken ”Trendmakarna” kartlägger forskaren Jenny Lantz den globala modeindustrins ambivalenta hållning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Här sitter jag och fantiserar om en indigoblå batikklänning. Jag kan se den framför mig, men har inte hittat den i någon butik. Däremot finns det mycket som liknar min drömbild. Mitt plötsliga sug efter batik tolkar jag som ett tydligt fall av att trender skapar efterfrågan.

Det finns de som menar att trenderna har spelat ut sin roll, att det konstanta digitala informationsflödet har gjort dem verkningslösa. Att allt går bra, samtidigt. ”Du kan inte ens skratta åt folk för att de är ute längre”, som den amerikanske trendspanaren David Wolfe formulerar det när han intervjuas i ”Trendmakarna – bakom kulisserna på den globala modeindustrin”.

Annons
Annons
Annons