Annons

Trendbrott: E-handlare pressas hårdare än butiker

Renodlade e-handlare har sämre framtidstro på försäljning och lönsamhet än butikshandeln.
Renodlade e-handlare har sämre framtidstro på försäljning och lönsamhet än butikshandeln. Foto: Shutterstock

Framtidstron för landets e-handlare minskar. Trots att nätet tar mer och mer av de fysiska butikernas kunder sjunker förväntningarna på både framtida försäljning och vinst.

Under strecket
Publicerad

Synen på framtiden inom handeln är splittrad. Bland butikshandlarna är framtidstron bättre i dag än för en månad sedan. Det visar Handelsbarometern från branschorganisationen Svensk Handel, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet i en framtidsindikator. Störst är optimismen bland livsmedelskedjorna.

Men utsikterna för landets renodlade e-handlare går åt motsatt håll. Förväntningarna om framtida försäljning och lönsamhet minskar. Och den sammanvägda framtidsindikatorn sjönk till 107 i oktober från 117 i september.

Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Foto: Björn Mattisson Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons