Tre typer som sätter fart

Varför hakar alla plötsligt på en trend? Bland annat finns det människor som spelar större roll än andra när ett budskap sprids och biter sig fast.

Under strecket
Publicerad
Vid en social epidemi är det troligt att en av personligheterna förenaren, den vetgiriga eller säljaren är inblandad.	illustration: per hardestam

Vid en social epidemi är det troligt att en av personligheterna förenaren, den vetgiriga eller säljaren är inblandad. illustration: per hardestam

Annons

I sin bok ”Den tändande gnistan”, Prisma, visar Malcolm Gladwell vad det är som plötsligt gör att en social epidemi tar fart. Han pekar på tre personlighetstyper som kan starta en hype om de har den arena och det svängrum de behöver för att lyckas:

Förenare – som känner en massa olika typer av människor.

Vetgiriga – som samlar på sig kunskap.

Säljare – som övertygar oss.
Alla har de en sådan inverkan på andra att de kan utgöra skillnaden mellan att vissa idéer och budskap sprids och får fäste, medan andra inte gör det. Jämfört med långsamma förändringsprocesser kan verksamheter snabbt få fart när de är inblandade.

Den första är en typisk ”säljare” – charmig, trevlig och smittande oemotståndlig. Den andra en typisk ”vetgirig” som samlar på all information om det han intresserar sig för, som har obegränsat med specialkunskap och hjälper obehindrat andra att hitta rätt i informationsdjungeln bara genom att öppna munnen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons