Hälsa

Tre tips på hur du boostar din höst med minsta möjliga ansträngning

SPG:s hälsoexperter, Mia Clase och Lina Nertby från Food Pharmacy, delar med sig av tre enkla tips för en hälsosammare höst.

I tisdags fick vi förmånen att föreläsa ute på Artipelag för ett av Nordens största företag inom dagligvaruhandel. Efter föreläsningen (som gick bra, tack för att du frågar) kom en lång och ståtlig man med ett imponerande skägg fram till oss och tackade så mycket för föreläsningen.

Annons
X

– Jag blev så inspirerad att börja äta hälsosammare, konstaterade han och kliade sig i huvudet. Men jag vet ändå inte i vilken ände jag ska börja?

Den där känslan av att vilja men inte kunna kan nog de flesta av oss skriva under på. Man lägger två hundra kronor på en kokbok, men lagar aldrig något av recepten. Man köper en burk med grönt pulver, som man tvingas kasta när bäst före-datumet passerat. Man har blocket fullt av goda ambitioner, men kommer aldrig till skott.

Så vi satte ihop en liten lista till mannen med skägg och alla andra vilsna själar där ute. Tre enkla tips på hur du boostar din höst med minsta möjliga ansträngning.

  1. Lägg grönkål, ingefära, vatten, äpple, avokado och citron i en mixer och tryck på start (strunta i exakta måttangivelser, skjut från höften och lita på din magkänsla). En grön smoothie är världens bästa sätt att få sig mycket grönsaker med minsta möjliga ansträngning. Du slipper hacka, hyvla och strimla – det enda du behöver göra är att handla grönsakerna innan du lägger dem i mixern. Eller, om du inte ens orkar med detta moment, köp en färdig smoothie på stan. Se upp bara så den inte innehåller för mycket frukt och be gärna personalen slänga ner lite extra gröna blad när de ändå är i farten.
  2. Blanda minst tre färger när du äter grönsaker. Det här är ett vansinnigt enkelt sätt att höja näringen i maten. Olika färger innehåller olika antioxidanter som dessutom har den fina förmågan att stärka varandra om du blandar dem. Så om du inte har några som helst planer på att ersätta din tacofredag med något mer hälsosamt i höst, så kan du åtminstone dekorera den med gurka, majs och lök.
  3. Lägg en matsked mjölksyrade grönsaker bredvid maten. Det här är nog latmaskarnas genväg nummer ett. Se till att alltid ha en burk mjölksyrade grönsaker i kylskåpet och gör det till en vana att fiska upp en till två matskedar som du lägger bredvid din mat. Ökar näringsupptaget i allt och curlar dina goda bakterier i grovtarmen utan att du behöver slå någon som helst knut på dig själv.

Mia Clase och Lina Nertby driver bloggen foodpharmacy.se och har även gett ut den bästsäljande boken med samma namn. Med jämna mellanrum skriver de krönikor och ger mattips på SvD Perfect Guide.

Till Toppen