Annons

Tre teorier om Dag Hammarskjölds krasch

29 september 1961. Planet med Dag Hammarskjöld och de övriga åtta döda svenskarna anländer till Bromma flygplats, där en ceremoni hålls före statsbegravningen i Uppsala domkyrka.
29 september 1961. Planet med Dag Hammarskjöld och de övriga åtta döda svenskarna anländer till Bromma flygplats, där en ceremoni hålls före statsbegravningen i Uppsala domkyrka. Foto: JAN COLLSIÖÖ/SCANPIX
Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Vittnen såg eller hörde andra plan än Hammarskjölds. Afrikanska skogsarbetare såg blixtar ­eller ljus från ett mindre plan ovanför ett större före kraschen. ­Efter kraschen hördes ett plan som flög mot nordväst och utbrytarrepubliken Katanga.

1967 vittnade en belgisk legopilot, Beukel, om att han skulle tvinga Hammarskjöld att flyga till Kolwezi i Katanga. Beukel flög ett tvåsitsigt stridsplan av typen Fouga som ­anropade Hammarskjölds plan på franska. De sköt varningseld som av misstag träffade planet.

Annons
Annons
Annons