Recension

Tommy HildingTre temperament möts i måleriet

MILJÖ Måleriet som medium och teknik sätts i fokus hos såväl Tommy Hilding som Astrid Sylwan och Richard Sollman. Till synes enkla motiv utförs med detaljrik noggrannhet.

Under strecket
Publicerad
Tommy Hilding, ”Apoteos”, 2012, Olja på duk.

Tommy Hilding, ”Apoteos”, 2012, Olja på duk.

Foto: GALLERI MAGNUS KARLSSON
Richard Sollman, ”Passage”, 2008-09, Olja på duk.

Richard Sollman, ”Passage”, 2008-09, Olja på duk.

Foto: JEAN-BAPTISTE BERA
Tommy Hilding, ”Combat proven”, 2012. Olja på duk.

Tommy Hilding, ”Combat proven”, 2012. Olja på duk.

Foto: GALLERI MAGNUS KARLSSON
Annons

Galleriernas vårsäsong startade med förvånansvärt många måleriutställningar. I gallerikomplexet vid Hudiksvallsgatan visar exempelvis två av tre måleri. Även Magnus Karlsson på Fredsgatan inleder med en målare – med utställningen ”Longing not belonging” fortsätter Tommy Hilding sitt utforskande av miljonprogrammets arkitektur.

Det betyder inte att ni kan förvänta er en slentrianmässig kritik av förortstristessen. Det är snarare så att Hilding lockats av betongblockens formationer. De kvadratiska formerna skapar skarpa kontraster och i det gråa hittar konstnären spännande ytor att ge sig i kast med. De flesta motiven har modifierats, en del endast marginellt andra mer radikalt, som där Hilding plötsligen låter fragment från en helt annan bildvärld spränga in.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons