Recension

Dansens stora mästareTre stora mästare i aktion

Under strecket
Publicerad
Annons

I sitt nya trippelprogram ger Kungliga Baletten plats på scenen för tre koreografer som har förändrat och förnyat danskonsten. En ryss, en tjeck och en svensk som också betygar kompositörer av rang sin betydelse för rörelsens skapelseprocess. Dans och musik står jämbördiga denna kväll på Operan, när man också får uppleva Patrik Jablonski, Eric Ericsons kammarkör och Fläskkvartetten live på scenen.
Balettvärlden över firas hundraårsminnet av George Balanchines födelse i St Petersburg. Med sitt ryska arv i bagaget grundade han New York City Ballet och byggde sin neoklassiska stil. Kungliga Baletten har sedan gammalt en gedigen stomme Balanchine-verk i repertoaren. Här hyllas han med ”Allegro Brillante”, ( 1958) till Tjajkovskijs Pianokonsert nr 3 i Ess-dur. I Stockholm i en vårdad iscensättning av Nanette Glushak. En läcker luftpastej i ljusblått och vitt, en stiluppvisning i lätt och luftburen teknik för tio dansare, framförd med ett klart plus för damerna. Drygt femton minuter, garanterat ”blot til lyst”, med sammanhållen harmoni i klanger och rörelser. Här krävs långa, slanka linjer och extra svikt i tåspetsarna. Som solopar briljerar Dragos Mihalcea och Nathalie Nordquist - särskilt hon glittrar med skir grace, därtill sporrad av Jablonskis nyansrika bravur vid flygeln.

Annons

Få koreografer har betytt så mycket för nutida europeisk dans som Jirí Kylián. Stockholmsoperan var en av de första institutionerna som knöt starka band med Kylián och kan därför ståta med en
imponerande rad av hans alster. ”Symphony of Psalms” - skapad 1978 för den egna Nederlands Dans Theater - är ett underbart nytillskott.
Män och kvinnor - åtta par - befinner sig i ett bönetempel vackert smyckat med persiska mattor. Stravinskijs svidande sköna tonväv gör ”Psalmsymfonin” till en mäktig, förandligad upplevelse. ”Hör min bön, o Herre, och lyssna till mitt rop” sjunger kören. I dagens samhälle, med religiösa strider och fundamentalistisk terror, har verket fått förnyad aktualitet. I kampen mellan tro och tvivel, förtvivlan och extas, föds ett känslospel som är starkt berörande.
Kylián fyller scenrummet med flödande dynamik där enskilda individer stundtals faller ur kollektivet för att åter inlemmas i böneledet. Brutna portaler av upplyfta armar, långsträckta ryggar och böljande kedjeeffekter styr kroppsspelet. Dansare som Anna Valev, Anders Nordström och Marie Lindqvist ger det mjuka legatot utmejslade konturer. Som helhet kan dansen bli tätare och mer pregnant, men unga förmågor som
Gunnlaugur Egilsson och Kristina Oom bådar gott.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons