Annons

Måleri och andlighet: Hilma af Klint, Tyra Kleen, Lucie LagerbielkeTre kvinnor som ville måla fram det osynliga

Tyra Kleen, ”Min hjärna är ett spektrum”, akvarell, 1915.
Tyra Kleen, ”Min hjärna är ett spektrum”, akvarell, 1915. Foto: Lindblad Studio / Millesgården

Gemensamt för Hilma af Klint och hennes samtida Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke var att de använde sig av bildkonsten för att skildra andlighet. I Millesgårdens utställning är det självklart vem av de tre som övertygar mest.

Under strecket
Publicerad

Det explosionsartade intresse som Hilma af Klint (1862–1944) internationellt och högst välförtjänt väckt under de senaste åren är nästan förlamande. Vad kan man säga mer efter allt det som redan visats, dokumenterats, skrivits, diskuterats, filmats och inte minst sjungits om denna konstens moderna gigant som för det mesta verkade i det dolda? Med utställningen på Moderna museet 2013 startade omskrivningen av konsthistorien. Vasilij Kandinskij sammanfattade sina teorier i ”Om det andliga i konsten” 1910. Hilma af Klint hade redan målat dem några år tidigare.

Drygt ett sekel senare fortsätter hon att fascinera, både som person och som bildskapare. Och det är naturligtvis hennes namn som är det självklara dragplåstret till Millesgården, där hon buntas ihop med den under sin tid erkända Tyra Kleen (1874–1951) och den idag nästan bortglömda Lucie Lagerbielke (1865–1931).

Hilma af Klint, ”Serie VIII, Utgångsbild”, 1920.

Foto: Millesgården Bild 1 av 4

Hilma af Klint, ”Grupp IV, De tio stora målningarna, Nr. 4 Ynglingaåldern”, 1907.

Foto: Albin Dahlström / Millesgården Bild 2 av 4

Tyra Kleen, ”Liemannen”, 1909.

Foto: Lindblad Studio / Millesgården Bild 3 av 4

Lucie Lagerbielke, ”Komposition no 6”, 1916.

Foto: Millesgården Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons