”Transport­styrelsen fel ute om lätta lastbilar”

Foto: Tomas Oneborg

Stelbenta körkortsregler försvårar omställningen till klimat­smartare leveranser med el- och gas­lastbilar upp till 3,5 ton. Regeringen bör skyndsamt ändra reglerna, skriver flera debattörer.

Publicerad
Annons

Transportstyrelsen fick för ett år sedan regeringens uppdrag att undersöka förutsättningarna att utnyttja ett undantag som EU:s regelverk medger (EU 2018/645). Undantaget tillåter personer med B-körkort att köra bilar med totalvikt upp till 4,25 ton, förutsatt att den extra vikten är kopplad till alternativa drivmedel. Flera EU-länder har redan implementerat undantaget. Syftet med regerings­uppdraget var utreda förutsättningarna att även i Sverige införa detta undantag, för att förenkla transport­företags övergång till fordon som drivs med el eller biogas. Nu föreslår Transport­styrelsen att Sverige inte ska använda sig av undantaget, eftersom de menar att det inte med säkerhet går att fastställa hur mycket extra vikt en drivlina för el eller gas väger i jämförelse med diesel­bilar. Denna problem­orienterade hållning försvårar omställningen till fossilfria och renare leverans­transporter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons