X
Annons
X

Träning minskar risk för demens

Livsstilen har större betydelse än man tidigare har trott för att minska risken för demens och för att fördröja symtomen. Receptet är: ät sunt och låt både hjärta och hjärna jobba hårt varje vecka, men återhämta dig mellan varven och odla ditt sociala liv.

”Glöm inte att ’sitta är det nya röka’. Att träna så att man blir svettig och andfådd tre gånger i veckan halverar risken för att insjukna i Alzheimers sjukdom”, säger Miia Kivipelto som är professor vid Karolinska institutet och även förändringsledare för tema Åldrande på Karolinska sjukhuset.
”Glöm inte att ’sitta är det nya röka’. Att träna så att man blir svettig och andfådd tre gånger i veckan halverar risken för att insjukna i Alzheimers sjukdom”, säger Miia Kivipelto som är professor vid Karolinska institutet och även förändringsledare för tema Åldrande på Karolinska sjukhuset. Foto: Lars Pehrson

Världen väntar på det stora genombrottet för läkemedel som kan stoppa Alzheimers sjukdom. Det pågår mycket intressant forskning, men hittills har läkemedelsprövningarna lett till besvikelse. Så sent som i förra veckan samlades toppforskare från olika länder i Bryssel, ledda av geriatrikprofessor Bengt Winblad, för att kräva samordning av politiska beslutsfattare kring forskning och vård.

”Glöm inte att ’sitta är det nya röka’. Att träna så att man blir svettig och andfådd tre gånger i veckan halverar risken för att insjukna i Alzheimers sjukdom”, säger Miia Kivipelto som är professor vid Karolinska institutet och även förändringsledare för tema Åldrande på Karolinska sjukhuset.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X