X
Annons
X

”Träning får mig att orka en dag till”

Pulshöjande träning hjälpte mot Cecilias utmattningssymtom, Erik stärkte självförtroendet med löpning, "Flingan" klarade livet efter skilsmässan tack vare jympan. Mängder med läsare har hört av sig för att berätta om sina erfarenheter av hur motion påverkar den psykiska hälsan. Här är några berättelser.

Löpträning lyfte Andreas Wigholm ur en psykisk svacka för ett par år sedan. Men som den tävlingsmänniska han är har han en tendens att vara väldigt tuff mot sig själv. Det kan bli för mycket av det goda också.
Löpträning lyfte Andreas Wigholm ur en psykisk svacka för ett par år sedan. Men som den tävlingsmänniska han är har han en tendens att vara väldigt tuff mot sig själv. Det kan bli för mycket av det goda också. Foto: Angelica Zander

Efter 20 år var skilsmässan ett faktum och jag kämpade varje dag att hålla huvudet över ytan. Att flytta till lägenheten var som att blir deporterad till ett fängelse, livet fortsatte i mitt forna hem men jag kunde inte vara kvar. Där var det varmt, ljust och trivsamt. Barnen stojade, teven stod på och kompisarna kom och gick.

Löpträning lyfte Andreas Wigholm ur en psykisk svacka för ett par år sedan. Men som den tävlingsmänniska han är har han en tendens att vara väldigt tuff mot sig själv. Det kan bli för mycket av det goda också.

Foto: Angelica Zander Bild 1 av 4

Psykiatern Jill Taube har skrivit en bok om rörelse och psykiskt välbefinnande och håller i gång med olika aktiviteter flera gånger i veckan. Buggpartnern heter Per Hedberg.

Foto: ANGELICA ZANDER Bild 2 av 4

MIlitärträning bygger på gemenskap, hårt arbete, disciplin och lite bus. Glada skratt blandas med ansträngd andhämtning. Kanske är det frihet för familjens projektledare att få busa i lera och snö under kompetent ledning av en militär? funderar Hillevi Wahl som är hängiven sporten sedan 1,5 år.

Foto: ANGELICA ZANDER Bild 3 av 4

Agneta Larsson hoppar upp på crosstrainern för fotografens skull och säger att hon inte brukar använda den för det onda benets skull. Sedan ångrar hon sig och lägger till att ”Nu skulle det nog fungera!”. Agneta Larsson har mindre ont i sitt ben och balansen är påtagligt bättre. Lusten att prova nya träningsformer är tydlig.

Foto: ANGELICA ZANDER Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X