Trängselbeslut hotar jobb

Den borgerliga alliansen måste ge SL besked om trängselskatten i Stockholm inom åtta dagar – annars läggs den utökade trafiken med direktbussar ned vid
nyår och hundratals anställda står utan jobb.
Blir det ett ja senare kommer notan att bli dyr när mycket måste göras om.

Under strecket
Publicerad
Ingrid Tornberg har bytt bilen mot direktbussen från Tyresö som tillkom vid trängselförsöket – och tjänat tid. ”De får inte ta bort bussen”, säger hon.

Ingrid Tornberg har bytt bilen mot direktbussen från Tyresö som tillkom vid trängselförsöket – och tjänat tid. ”De får inte ta bort bussen”, säger hon.

Annons

Nästa fredag, den 29 september, är sista dagen för SL att beställa trafik för nästa år. Det styrs
i avtalen med entreprenörerna.
Har inga beslut om trängselskatten tagits innan dess kan ingen fortsättning på den utökade trafiken till följd av försöket beställas.
– Oavsett ett ja eller nej är vi beroende av ett särskilt beslut för hur SL-trafiken ska hanteras. Just nu hör vi ingenting och det är
lite oroväckande eftersom tiden
löper iväg, säger Eric Tedesjö, projektledare på SL.

Enligt honom har SL beredskap för alla situationer – till och med nästa vecka.
– Tas inga beslut från den politiska världen får vi titta på vad som är så pass angeläget att det ändå kan ingå i SL:s ordinarie trafik. Men det kommer bara att handla om enstaka delar i sådana fall, väldigt mycket trafik kommer att försvinna.
Utan beslut ställs SL inför två bekymmer. Enligt Eric Tedesjö verkar många av de cirka 40 000 nya resenärerna som gick över till kollektivtrafiken under försöket ha valt att åka med SL även i fortsättningen.

Annons
Annons
Annons