Träna regelbundet för att slippa deppa

Att träning påverkar även den psykiska hälsan positivt har forskningen visat flera gånger. Frågan är hur mycket man måste svettas för att hålla en depression på avstånd. ”Medelintensivt” minst tre gånger i veckan, är svaret i en ny svensk studie.

Under strecket
Publicerad
Fysisk aktivitet är ett bra sätt att få fart på nybildningen av celler i hjärnan. Kommunikationen mellan celler ökar också av medelintensiv träning. Detta är två tänkbara förklaringar till varför motion motverkar lindrig och måttlig depression.

Fysisk aktivitet är ett bra sätt att få fart på nybildningen av celler i hjärnan. Kommunikationen mellan celler ökar också av medelintensiv träning. Detta är två tänkbara förklaringar till varför motion motverkar lindrig och måttlig depression.

Foto: KARIN GRIP
Annons

Knäckfrågan för den som vill hålla humöret uppe är hur hårt och hur ofta man ska träna för att må bättre psykiskt. Hjälper promenader eller måste man bli andfådd och svettig flera gånger i veckan? Det ville en forskningsgrupp under ledning av professor Per Carlbring vid Stockholms universitet ta reda på. De gjorde därför en översiktsstudie som nyligen publicerades i ett specialnummer av den vetenskapliga tidskriften Cognitive Behaviour Therapy. Den baserades på tolv vetenskapliga studier av mycket hög kvalitet.

Forskningsgruppen hade sett att många patienter får god hjälp av till exempel kbt på internet eller andra behandlingsmetoder, men att ett antal patienter återfaller i depression inom några år. Därför har de nu startat en ny studie som ska visa om de som tränar minskar risken för återfall i depression.

Annons
Annons
Annons