The sound of musicTrallvänligt motstånd i konventionell show

 Sara Jangfeldt som guvernanten Maria och Peter Gardiner som kapten Georg von Trapp i ”The sound of music”.
Sara Jangfeldt som guvernanten Maria och Peter Gardiner som kapten Georg von Trapp i ”The sound of music”. Foto: Sören Vilks

Sara Jangfeldt sjunger likt en naturkraft när Kulturhuset Stadsteatern öppnar hösten med en musikalklassiker. Det är en pampig men tämligen konventionell show om motstånd och medlöperi.

Publicerad
Linda Holmgren, Klara Nilsson, Tove Edfeldt, Jessica Marberger och Kristin Lidström i ”The sound of music”.

Linda Holmgren, Klara Nilsson, Tove Edfeldt, Jessica Marberger och Kristin Lidström i ”The sound of music”.

Foto: Sören Vilks
 Lars Lind och Lena-Pia Bernhardsson.

Lars Lind och Lena-Pia Bernhardsson.

Foto: Sören Vilks
Annons

Jo, berättelsen om kapten von Trapp och hans sju barn har ännu något att berätta drygt 50 år efter att den tonsatta, delvis verkliga historien fick Broadwaypremiär. Den handlar om vikten av civilt mod, och om att ta konsekvenserna av det. Musikalen "The sound of music" är också en skildring av flykt, av människor som lämnar allt för att slippa tyranniseras av en brutal makt och ideologi som man inte har något gemensamt med. Högst aktuell, alltså.

"The sound of music" handlar också om tvång, religiöst och politiskt. Klosternovisen Maria fungerar som katalysator, hon är en Pippi Långstrump och en Mary Poppins som förlöser barn – och vuxna – med sina glädjeyttringar över livet. Hon är en sprallig musikpedagog med en väl använd symaskin.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons