Annons

Nakna som foster och gudarTragiken i Karin Boyes liv stannar på distans

Lovisa Onnermark i rollen som väninnan och Maria Zakrisson Mortensson som Margot.
Lovisa Onnermark i rollen som väninnan och Maria Zakrisson Mortensson som Margot. Foto: Markus Gårder

Vem var egentligen Karin Boye? Riksteatern har haft premiär på en ny pjäs av Isabel Cruz Liljegren som handlar om den folkkära författarens älskarinnor och självhat, och om en mor som städar fram en prydligare bild av ett litterärt geni.

Under strecket
Publicerad

Maria Zakrisson Mortensson som Margot och Sara Turpin som Karin Boye.

Foto: Markus GårderBild 1 av 1

Hon står där evigt, som staty utanför Göteborgs stadsbibliotek. På vintern får hon ofta en varm halsduk, på sommaren sätter man blommor mellan hennes händer: häromdagen en liten bukett kärleksört. Karin Boyes verk lever. Hon är sant folkkär. Hennes dikter med obönhörliga känslostormar och uppgiven sorg är som ungdomsförälskelser. Man bär dem med sig.

Isabel Cruz Liljegren har skrivit ett helaftonsdrama om Karin Boyes tämligen okända flickvän, den tyska judinnan Margot – med vilken hon kom att leva under åtta år. Pjäsen spelas först på Folkteatern Göteborg, därefter far den landet runt. Det är en biografisk pjäs, fast självklart komprimerad. Den skildrar två personer som inte kan leva öppet, därför att omgivningen tydligt visar sin fientlighet men också för att de själva smittas i ett slags schizofrent självhat. Allt medan Hitler dödar judar och homosexualitet är ett brott, även på svensk mark.

Annons
Annons
Annons