X
Annons
X
Krönika

Sofia Nyblom: Tragedierna håller demokratin vid liv

Grekerna kallade den för katharsis: förlösningen man kan uppleva ­efter ett tragiskt drama, en rening som kan förvandla upprördhet till handling. Vad är musikens betydelse för tragedin, och tragedins ­betydelse för demokratin?

Anna Näsström, Agnes Auer, Anna Larsson, Tobias Westman och Anders Larsson i ”Norrmalmstorgsdramat” i Vattnäs konsertlada i Dalarna.
Anna Näsström, Agnes Auer, Anna Larsson, Tobias Westman och Anders Larsson i ”Norrmalmstorgsdramat” i Vattnäs konsertlada i Dalarna. Foto: P-J Jansson

Tragedin fyller en livsuppehållande funktion. När vi inte tillåts berätta om konflikterna, utan bara om framgångarna – vad finns det då att berätta? Det visste redan de gamla grekerna, och klädde tragedierna i musik för att tränga in i publikens hjärta. Men hur levande håller vi den kunskapen i dag?

Anna Näsström, Agnes Auer, Anna Larsson, Tobias Westman och Anders Larsson i ”Norrmalmstorgsdramat” i Vattnäs konsertlada i Dalarna.

Foto: P-J Jansson Bild 1 av 7

Yaniv d’Or och Francesca Lombardi Mazzulli i ”Syskonen i Mantua” på Drottningholmsteatern.

Foto: Sören Vilks Bild 2 av 7

Albert Schnelzer.

Foto: Hasse Linden Bild 3 av 7

András Schiff och Yuuko Shiokawa.

Foto: Highresaudio Bild 4 av 7

Yaniv d’Or spelar barocktonsättaren Salamone Rossi i ”Syskonen i Mantua”, som just nu spelas på Drottningholms slottsteater.

Foto: Sören Vilks Bild 5 av 7

Jean-Philippe Rameau porträtterad av Jacques Aved år 1728.

Bild 6 av 7

Birgit Nilsson.

Foto: Svenskt Fotoreportage/TT Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X