Trafikverket måste ha kunskap om järnvägen

Trafikverket behöver rusta sig för att ta sitt stora och krävande ansvar. Järnvägens speciella förutsättningar och egenskaper måste avspeglas i verkets organisation, skriver Sven Bårström och Gunnar Hallert.

Under strecket
Publicerad
Natten till den 7 januari spårade ett godståg ur strax efter Huddinge station i rikting mot Stuvsta, utanför Stockholm.

Natten till den 7 januari spårade ett godståg ur strax efter Huddinge station i rikting mot Stuvsta, utanför Stockholm.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Sverige har troligen den mest fragmentiserade järnvägen inom EU. Ett tjugotal företag trafikerar järnvägsnätet och ett dussintal entreprenörer ansvarar för driften och underhållet av de fasta anläggningarna. Den enda organisation som skulle kunna ha ett helhetsperspektiv och som ska ansvara för järnvägsnätets tillförlitlighet – Trafikverket – väljer att i allt större utsträckning frånhända sig kunskapen om tillståndet hos sina anläggningar genom att förlita sig på utomstående konsult- och entreprenadföretag. Denna strategi medför att personer med kvalificerad järnvägskompetens väljer att lämna Trafikverket. Något som inte gynnar järnvägen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons