Trafikverket: ”Handlar om mer än topphastighet”

Automatiska tåg, elvägar och digitalisering av bilar och vägar. Trafikverkets chef Lena Erixon räknar med stora förändringar de kommande åren. Men vad det blir av höghastighetstågen är högst osäkert.

Under strecket
Publicerad
Än så länge är det vanliga gamla tåg – inte höghastighetståg – som gäller när Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ska resa.

Än så länge är det vanliga gamla tåg – inte höghastighetståg – som gäller när Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ska resa.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Lena Erixon räknar med att digitaliseringen får stora effekter på trafiken.

Lena Erixon räknar med att digitaliseringen får stora effekter på trafiken.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Åsikterna om att bygga höghastighetsbanor i Sverige är många. Och det är kanske inte att förvånas över för det handlar om ett jätteprojekt med en lockande vision om snabba tåg mellan Stockholm-Göteborg/Malmö.

Haken är väl egentligen bara kostnaden. Omkring 230 miljarder skulle det gå på och då är en massa saker ändå inte medräknade.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons