”Trafikverket bakbinder nästa regering”

Varför har Trafikverket bråttom att starta projektet, när det byggs i snigelfart? Det har gått prestige i att Sverige ska skaffa höghastighetståg som kör i 320 km/h, skriver artikelförfattarna.
Varför har Trafikverket bråttom att starta projektet, när det byggs i snigelfart? Det har gått prestige i att Sverige ska skaffa höghastighetståg som kör i 320 km/h, skriver artikelförfattarna. Foto: Henrik Montgomery/TT

Beslutet att starta bygget av Ostlänken görs utan att det finns en bred överenskommelse i riksdagen. Vi vet inte hur finansieringen ska se ut, vilken topphastighet som gäller och inte heller om hela höghastighetståget nu ska byggas. Beslutet är odemokratiskt och kortsiktigt, skriver professor Rune Wigblad och debattören Patric Nilsson.

Under strecket
Publicerad
Annons

Är det politikerna som styr satsningen på höghastighetståg? De vill få oss att tro detta, men är det sant? Nej, det finns en prestigelåsning kring höghastighetståg som kör 320 km/h.

Trafikverket bestämde tidigt att det skulle bli höghastighetståg med topphastighet 320 km/h och utredde detta, till exempel sommaren 2016. Detta var också förutsättningen för Sverigeförhandlingen, som var en politisk förhandling mellan staten och kommuner/regioner. Sommaren 2017 visade det sig att det inte fanns någon realistisk finansiering ordnad av Sverigeförhandlingen, trots att det ingick i deras uppdrag. Då sänkte Trafikverket i augusti 2017 topphastigheten till 250 km/h för de nya stambanorna.

Annons
Annons
Annons